12 Σεπτεμβρίου 2025

ΟΙ ΣΤΑΥΡΩΤΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


ΑΡΓΟΛΙΔΑ


π. Δημητρίου Μπόκου

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού είναι εορτή που υπαγορεύθηκε από ιστορικά γεγονότα. Την πρώτη φορά, όταν βρέθηκε επί του Γολγοθά από την αγία Ελένη. Τη δεύτερη, όταν ο αυτοκράτορας Ηράκλειος, νικώντας τους Πέρσες που είχαν κυριεύσει τους Αγίους Τόπους, τον επανέφερε από την Περσία, όπου είχε μεταφερθεί ως λάφυρο (Εορτή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού).

Είναι ανάγκη όμως η Ύψωση αυτή να γίνεται κυρίως μέσα μας. Όπως η Παναγία αναδείχθηκε μυστικός παράδεισος, κήπος δηλαδή όπου βλάστησε ο Χριστός, «υφ’ ου το του Σταυρού ζωηφόρον εν γη πεφυτούργηται δένδρον», έτσι και η ψυχή μας πρέπει να μετατραπεί «εις γην αγαθήν», σε εύφορο και γόνιμο κήπο, όπου μυστικά θα καλλιεργείται το σωτηριώδες δένδρο του Σταυρού. Να ανήκουμε κι εμείς σ’ αυτούς, που «εν καρδία καλή και αγαθή» καρποφορούν με υπομονή όλα τα καλά που έρρευσαν από το ευλογημένο ξύλο του Σταυρού.

Αλλιώς μπορεί να συγκαταριθμηθούμε στους σταυρωτές του Χριστού. Όπως τότε σταύρωσαν τον Χριστό άνθρωποι δήθεν ευσεβείς, έτσι και τώρα και σε κάθε εποχή, ο Χριστός σταυρώνεται από τους δήθεν Χριστιανούς. Οι άρχοντες των Ιουδαίων, γραμματείς και φαρισαίοι, αρχιερείς και πρεσβύτεροι, συμπράττοντας με την κοσμική εξουσία των Ρωμαίων, έκαμαν τα πάντα ώστε να ανεβάσουν τον Χριστό επί του Σταυρού, συμπαρασύροντας στις ενέργειές τους και τους ευσεβείς δήθεν όχλους, που λίγο νωρίτερα επευφημούσαν τον Χριστό ως βασιλέα.

Η τραγική ειρωνεία είναι ότι όλοι τους θεωρούσαν ότι πράττουν το σωστό. Ότι σταυρώνοντας τον Χριστό, φονεύοντάς τον με τον χειρότερο θάνατο, όχι μόνο δεν διαπράττουν κανένα έγκλημα, καμμιά αμαρτία, αλλά και ότι προσφέρουν με τον τρόπο αυτόν λατρεία στον Θεό. Αυτό δηλαδή ακριβώς που είχε προφητεύσει ο Χριστός για όλους τους μελλοντικούς μάρτυρές του, ότι «πας ο αποκτείνας υμάς δόξη λατρείαν προσφέρειν τω Θεώ» (Ιω. 16, 2), συνέβη πρώτα στον ίδιο τον Χριστό.

Γαντζωμένοι στην άποψη ότι εφαρμόζουν τον θεϊκό τους νόμο οι θρησκευτικοί άρχοντες των Ιουδαίων, καταδίκασαν σε θάνατο τον Χριστό με την κατηγορία της βλασφημίας κατά του Θεού. Διότι, όχι μόνο καταργούσε την αργία του Σαββάτου, κάνοντας θαύματα την ημέρα αυτή, αλλά και έλεγε ότι έχει Πατέρα τον ίδιο τον Θεό, «ίσον εαυτόν ποιών τω Θεώ». Κατά τον νόμο τους έπρεπε να πεθάνει, διότι «εαυτόν Θεού Υιόν εποίησεν» (Ιω. 5, 18. 19, 7).

Αλλά και πάλι αυτά ήταν μόνο η πρόφαση για να καταδικάσουν τον Χριστό. Η αληθινή αιτία ήταν η προσκόλλησή τους στη (θρησκευτική) εξουσία, η σύμπραξή τους με την κοσμική (ρωμαϊκή) εξουσία, η άρνησή τους να αποχωρισθούν, χάριν του Χριστού, τα κεκτημένα που τους προσπόριζαν δόξα, δύναμη και πλούτο.

Όπως συμβαίνει και σε κάθε εποχή. Πολλοί άνθρωποι, απλοί Χριστιανοί, σταυρώνουμε με τις πράξεις μας τον Χριστό. Αλλά και πολλοί θρησκευτικοί ταγοί σταυρώνουν τον Χριστό. Εκμεταλλεύονται τη θέση τους για ίδιον όφελος, συμπλέοντας συνήθως με την εκάστοτε κοσμική εξουσία. Με αποκορύφωμα το παπικό παράδειγμα, που επί αιώνες ανέδειξε τον θρησκευτικό αρχηγό σε κρυφό ή και φανερό πλανητάρχη του κόσμου.

Υψώνεται στην ψυχή μας ο Σταυρός; Ή με τον τρόπο μας κι εμείς σταυρώνουμε τον Χριστό;

Καλή, ευλογημένη εβδομάδα! Χρόνια πολλά!

ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (14-20 ΣΕΠ. 2025)

(για τους εντοπίους)

1. Το Σάββατο βράδυ, 13-9-2025, παραμονή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, πανηγυρικός αρχιερατικός Εσπερινός και Χαιρετισμοί του Σταυρού, ώρα 7.00-9.30 μ. μ. περίπου. Μονοεκκλησία.

2. Την Κυριακή, 14-9-2025, η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, ώρα 7.00-10.15 π. μ. Κατάλυση ελαίου.

3. Τη Δευτέρα, 15-9-2025, του αγίου Βησσαρίωνος, αρχιεπισκόπου Λαρίσης και του αγίου μεγαλομάρτυρος Νικήτα, ώρα 7.00-9.00 π. μ.

4. Την Τρίτη, 16-9-2025, της αγίας μεγαλομάρτυρος Ευφημίας, ώρα 7.00-9.00 π. μ.

5. Την Τετάρτη, 17-9-2025, της αγίας Σοφίας και των τέκνων αυτής, Πίστεως, Ελπίδος και Αγάπης, ώρα 7.00-9.00 π. μ.

6. Το Σάββατο, 20-9-2025, του αγίου μεγαλομάρτυρος Ευσταθίου και της οικογενείας αυτού, ώρα 7.00-9.00 π. μ.

7. Καθημερινά, ώρα 7.00-8.15 μ. μ., Θ΄ Ώρα-Εσπερινός-Μικρό Απόδειπνο-Χαιρετισμοί.

8. Κάθε Τετάρτη, ώρα 6.00 μ. μ. και εξής, Ιερά Εξομολόγηση. Άλλες ημέρες και ώρες με ραντεβού (τηλ. 6980 898 504).

«Αντιύλη». Ι. Ν. Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα

Τηλ. 6980 898 504. E-mail (νέο): <neo.antiyli@gmail.com>