18 Ιουνίου 2022
Ιστορίες μνήμης και τέχνης: αναστοχασμοί στη θρησκευτική ζωγραφική», που παρουσιάζεται στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας.
Μια εικαστική συνομιλία μεταξύ τριών σπουδαίων εκπροσώπων της εκκλησιαστικής ζωγραφικής, του Σπύρου Παπαλουκά, του Φώτη Κόντογλου και του Σπύρου Βασιλείου, προσφέρει η έκθεση «1922-2022, Ιστορίες μνήμης και τέχνης: αναστοχασμοί στη θρησκευτική ζωγραφική», που παρουσιάζεται στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας. Αφορμή γι’ αυτή τη «συνάντηση» είναι η επέτειος των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, γεγονός που επέδρασε καταλυτικά στους Ελληνες καλλιτέχνες, οδηγώντας τους σε δημιουργικό αναστοχασμό και εξερεύνηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στόχος της έκθεσης, που ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες και θα ολοκληρώσει τον κύκλο της στις 27 Ιουλίου, είναι να αναδείξει ότι οι τρεις συγκεκριμένοι δημιουργοί, εμφορούμενοι από το πνεύμα του Μοντερνισμού, παραδίδουν με καθαρά προσωπικό και πρωτοπόρο «λεξιλόγιο» δυναμικές μορφοπλαστικές εκφάνσεις της εκκλησιαστικής ζωγραφικής, αποδεικνύοντας εντέλει ότι η πρόσληψη και η γόνιμη μετουσίωση των αισθητικών αξιών της βυζαντινής, μεταβυζαντινής και λαϊκής ζωγραφικής στο έργο τους αφενός υπηρετεί την ώσμωση της παράδοσης με τα νεωτερικά καλλιτεχνικά ρεύματα και αφετέρου αναδεικνύει τη βυζαντινή τέχνη σε τέχνη ευρωπαϊκή.
Στη μνημειακή ζωγραφική προηγείται ο Σπύρος Παπαλουκάς (1892-1957), ο οποίος στις εντυπωσιακές τοιχογραφίες του μητροπολιτικού ναού της Αμφισσας (1927-1932) συνταιριάζει με τόλμη και καλλιτεχνική δεξιότητα τα αξιώματα της Εσπερίας με τα διδάγματα και τις αρχές της βυζαντινής τέχνης. Ακολουθεί η εικαστική πρόταση του νέου τότε ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου (1902-1985) για την αγιογράφηση του ναού του Αγίου Διονυσίου στην Αθήνα (1936-1939), η οποία αν και μένει πιστή στον τύπο και στο πνεύμα της βυζαντινής και λαϊκής μας παράδοσης, αναδεικνύεται συγχρόνως καινοτόμος και ανανεωτική. Ωστόσο, κύριος εκπρόσωπος και ένθερμος ιεραπόστολος του «νεοβυζαντινού» ύφους θα αναδειχθεί στα χρόνια που ακολουθούν ο Αϊβαλιώτης Φώτης Κόντογλου (1895/6-1965) ο οποίος θα εκπληρώσει το όραμα του «αναπροσανατολισμού» της εκκλησιαστικής μας ζωγραφικής στις βυζαντινές της ρίζες.
Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση έχουν διατεθεί από ιδρύματα της χώρας και Ελληνες συλλέκτες.
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Προσευχή για φοιτητές και μαθητές σε περίοδο εξετάσεων Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ,Υἱὲ καὶ Λόγε τοῦ Ζωντανοὺ Θεοῦ, ἡ Σοφία τοῦ Πατέρα που δεν ἔχει...
-
Με κάθε μεγαλοπρέπεια η πόλη του Ναυπλίου τιμά τον Άγιο Νικόλαο προστάτη των Ναυτικών. Μετά από δέκα χρονιά λόγω των εκτεταμένων ζημιών πο...
-
Με εξαιρετική επιτυχία συνεχίστηκε ο Γ΄ κύκλος των Αγιολογικών Διαλέξεων στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Βόλου, που είναι αφιερ...
-
Από τον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Ναυπλίου ανακοινώνεται ότι την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025, εορτή του εν Αγίοις Πατρός ...
-
Φθαρτὸν λελοιπὼς Πατάπιε γῆς πὰτον, Πατεῖς, ὅπου πατοῦσι πραέων πόδες. Ὀγδοάτῃ Πατάπιε χλόης πέδον ἀμφεπάτησας.
-
Ύστερα από τις τελευταίες εκλογές που διενεργήθηκαν την Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025 για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου στον Σύνδεσ...
