
Τάξη στην νομική υπόσταση της Μονής Σινά βάζει η ελληνική κυβέρνηση, μετά την απόφαση του Εφετείου της Ισμαηλίγια, που έθεσε εν αμφιβόλω το ιδιοκτησιακό καθεστώς επιχειρώντας τη αιγυπτιακή πλευρά να αξιοποιήσει τα περιουσιακά στοιχεία και τις εκτάσεις για τουριστικούς σκοπούς. Το ράλι, στο οποίο επιδόθηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, όπως και η ελληνική διπλωματία με επικεφαλής τον υπουργό Εξωτερικών, Γιώργο Γεραπετρίτη, είχε ως αποτέλεσμα να κερδηθεί χρόνος και να ρυθμιστούν εκκρεμότητες θεσμικού χαρακτήρα που δεν είχαν τακτοποιηθεί από την σύσταση του ελληνικού κράτους. Να σημειωθεί ότι η Μονή ιδρύθηκε το 549 μ.Χ. στο Όρος Σινά, όπου λειτουργεί συνεχώς και αδιαλείπτως με τον ίδιο σκοπό.
Γι’ αυτό τον σκοπό, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη φέρνει με νομοσχέδιο την αποκατάσταση της νομικής υπόστασης της Μονής. Με την ψήφιση του νομοσχεδίου, η Μονή του Σινά θα είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβαδίστου Όρους Σινά στην Ελλάδα».
Ποιους σκοπούς θα εκπληρώνει το νέο ΝΠΔΔ
Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που αναμένεται να εισηγηθεί στη Βουλή η ίδια η υπουργός, Σοφία Ζαχαράκη, προβλέπεται ότι με τη σύσταση της Μονής του Σινά σε ΝΠΔΔ θα μπορούν να εκπληρωθούν οι σκοποί:
α) της εκπροσώπησης της Μονής στην Ελλάδα, κατόπιν εξουσιοδότησης της Ιεράς Σιναϊτικής Αδελφότητας,
β) της μελέτης της ελληνορθόδοξης παράδοσης,
γ) της διάδοσης της εκκλησιαστικής και βυζαντινής γραμματείας, παιδείας και τέχνης,
δ) της ενίσχυσης της αποστολής της Μονής,
ε) της υποστήριξη της Μονής για την επιστροφή, απόκτηση, υποδοχή, συγκρότηση συλλογής, στέγαση, προστασία, φύλαξη, συντήρηση, καταγραφή, τεκμηρίωση, έρευνα, μελέτη, δημοσίευση, έκθεση, προβολή και ανάδειξη σε εθνικό και διεθνές επίπεδο των κειμηλίων και τεκμηρίων της Μονής και της βιβλιοθήκης της,
στ) της υποστήριξη των μελών της Ιεράς Σιναϊτικής Αδελφότητας της Μονής σε θέματα εκπαίδευσης και υγείας,
ζ) της υποστήριξη της Μονής στην ανάπτυξη προσκυνηματικών ιεραποδημιών και εν γένει θρησκευτικού τουρισμού στο Όρος Σινά και
η) της διαχείριση της κινητής και ακίνητης περιουσίας της Μονής η οποία έχει ανατεθεί από τη Μονή στο ΝΠΔΔ.
Συνεργασία με τα ΓΑΚ και τα ΑΕΙ
Επίσης, στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι «για την εκπλήρωση των σκοπών του το ΝΠΔΔ συνεργάζεται ιδίως με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ), τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ελλάδας και με τις κατά περίπτωση αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού ή άλλων Υπουργείων και φορέων που εποπτεύονται από το Δημόσιο, και ιδίως με τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων ή μνημονίων συνεργασίας με δυνατότητα ανάληψης από μέρους των ως άνω φορέων των σχετικών δαπανών για την υλοποίησή τους».
Οι πηγές χρηματοδότησης του ΝΠΔΔ
Επίσης, στο νομοσχέδιο προβλέπονται και οι πόροι του ΝΠΔΔ είναι:
α) οι δωρεές, οι κληρονομίες, τα κληροδοτήματα, οι πάσης φύσεως εισφορές και επιχορηγήσεις από τρίτους και τα έσοδα από κάθε είδους δραστηριότητα,
β) τα έσοδα από τη διαχείριση κονδυλίων ερευνητικών, αναπτυξιακών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που αποσκοπούν στην προώθηση της ελληνορθόδοξης παράδοσης καθώς και στη διάδοση της εκκλησιαστικής παιδείας και της πολιτιστικής κληρονομιάς του Βυζαντίου,
γ) τα έσοδα από την υλοποίηση προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους διεθνείς οργανισμούς, υπό την επιφύλαξη των ειδικών θεσμικών πλαισίων των προγραμμάτων που χρηματοδοτεί το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων,
δ) οι κάθε είδους εισφορές νομικών προσώπων της Ελλάδας ή του εξωτερικού που συστήνονται για την ενίσχυση της Μονής ή από υποστηρικτές του έργου της Μονής στην Ελλάδα και το εξωτερικό,
ε) τα έσοδα από πωλήσεις εντύπων ή ηλεκτρονικών εκδόσεων, φωτοαντιγράφων, βιβλιογραφικού ή άλλου υλικού παραγωγής της Μονής ή υλικού παραγωγής τρίτων για την προβολή της Μονής,
στ) τα έσοδα από τη λειτουργία πωλητηρίων για τη διάθεση αναμνηστικών και πολυτελών αντιγράφων από τη συλλογή χειρογράφων, παλαιών βιβλίων, πινάκων, χαρακτικών της Μονής, καθώς και χαρτικών, γραφικής ύλης και ηλεκτρονικών μικροεξαρτημάτων,
ζ) τα έσοδα από προσωρινό δανεισμό ή διαδανεισμό πολιτιστικής ή θρησκευτικής περιουσίας της Μονής,
η) τα έσοδα από τη διαχείριση της ανατεθείσας στο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του ΝΠΔΔ,
ι) τακτική επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την κάλυψη της μισθοδοσίας του νομικού συμβούλου και του ειδικού επιστημονικού συνεργάτη του ΝΠΔΔ.
Τα έσοδα των περ. δ), ε), στ), ζ) και η) της παρ. 1 αποδίδονται στη Μονή σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας και Οικονομικής Διαχείρισης.
Τέλος, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι «η Μονή μπορεί να μεταβιβάζει στο ΝΠΔΔ την κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωμα ή τη χρήση της κινητής και ακίνητης περιουσίας της, χωρίς αντάλλαγμα και χωρίς την καταβολή εισφορών, αμοιβών, δικαιωμάτων, τελών και φόρων».