Μπορείτε να επικοινωνείτε στο email

studiopressbg@gmail.com

10 Δεκεμβρίου 2020

Ανοίγουν οι Εκκλησίες στις 21 Δεκεμβρίου με Πολύ αυστηρά μέτρα

 



Σ'υμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του εκκλησιαστικού site martyria.gr κλείδωσε το άνοιγμα των Εκκλησιών από την κυβέρνηση.

Την Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου με πολύ αυστηρά μέτρα υγειονομικής προστασίας και με ανώτερο όριο των 9 ατόμων και 1 άτομο ανά 10 τετραγωνικά μέτρα, θα ανοίξουν και πάλι οι πόρτες των Εκκλησιών.

Παρ’ όλο τις διαφορετικές γνώμες και τους προβληματισμούς των ειδικών, της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, τελικά όπως θα ανακοινωθεί και επίσημα τα προσεχείς εικοσιτετράωρα επικράτησε η άποψη ότι δεν μπορεί να ανοίγουν τα κομμωτήρια, το λιανεμπόριο και οι Ιεροί Ναοί να παραμένουν κλειστοί. Σ΄αυτήν την απόφαση βοήθησε και η καλή επικοινωνία που υπάρχει μεταξύ του Πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου.

Φωνές Ιεραρχών:

Ανησυχία επικρατεί στους κόλπους της Εκκλησίας με τους Επισκόπους να είναι έντονα προβληματισμένοι δηλώνοντας ότι ακόμη και στις πιο σκοταδιστικές περιόδους της χώρας, όχι μόνο λειτουργούσαν κανονικά οι Ιεροί Ναοί αλλά ενδυνάμωναν τους ανθρώπους πνευματικά και ηθικά.

Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας:

«Η εκκλησία δεν θα δεχθεί κλειστούς ναούς στα Χριστούγεννα».

Δεν θα δεχθεί κλειστούς ναούς την περίοδο των Χριστουγέννων γιατί όπως λέει «η εκκλησία απέκτησε την εμπειρία να διαχειριστεί αυτήν τη μεγάλη κρίση της πανδημίας».

Μητροπολίτης Κυθήρων:

“Η απαγόρευση της λειτουργίας είναι πρωτοφανής και η κρατική εξουσία «υπερβαίνει τα εσκαμμένα» .

Μητροπολίτης Πατρών:

“Να λειτουργήσουν οι Ναοί με την συμμετοχή πιστών”

Ἐπιστολή, διά τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος στόν ἐξοχώτατο Πρωθυπουργό τῆς Ἑλλάδος κ. Κυριάκο Μητσοτάκη ἀπέστειλε, μετά τήν Ἑορτή τοῦ Πολιούχου τῶν Πατρῶν, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος, στήν ὁποία μεταξύ τῶν ἄλλων, ἀναφέρεται στό θέμα τοῦ Ἑορτασμοῦ τῶν Χριστουγέννων.

Στήν ἐπιστολή του ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης ἀναφέρεται στό ὅλο βαρύ κλῖμα τό ὁποῖο ἐπικρατεῖ ἕνεκα τής νόσου τοῦ κορωνοϊοῦ, μνημονεύει τήν ὀδύνη τῶν κλειστῶν Ἐκκλησίων τό Πάσχα καί ἐπισημαίνει ὅτι ὁ Ὀρθόδοξος Ἑλληνικός Λαός δέν θά ἀντέξῃ ἕνα τέτοιο ἑορτασμό τῶν Ἑορτῶν τῶν Χριστουγέννων.

Ὁ Σεβασμιώτατος μεταφέρει τό αἴτημα τοῦ Λαοῦ του, τό ὅποῖο εἶναι καί γενικώτερο αἴτημα, ὥστε τηρουμένων τῶν μέτρων γιά τήν ἀντιμετώπιση τῆς ἐπιδημίας, νά λειτουργήσουν οἱ Ναοί μέ συμμετοχή πιστῶν.

Παρόμοια ἐπιστολή ἔχει ἀποσταλῆ ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρῶν καί στόν Ὑπουργό Προστασίας τοῦ Πολίτη κ. Χρυσοχοΐδη, ὅπου καί ἐγγράφως διατυπώνονται τά ὅσα εἶπαν στήν συνάντησή τους στήν Πάτρα καί περί τῆς ἀνάγκης ἑορτασμοῦ τῶν ἁγίων ἡμερῶν τῶν Χριστουγέννων, μέ τήν συμμετοχή πιστῶν στούς Ἱερούς Ναούς.

Μητροπολίτης Δημητριάδος:

“Οι συμπεριφορές του τύπου, «δεν υπάρχει κορωνοϊός», «μια γρίπη είναι», «δεν κολλάει μέσα στην Εκκλησία», «δεν κολλάνε οι Ιερείς» , δεν ταιριάζουν στο χώρο της Εκκλησίας.

Η πανδημία, όπως κάθε κρίση, ανέδειξε ήρωες, καλές πρακτικές αλλά και αρετές προσώπων, όπως και δυνατότητες θεσμών. Ταυτόχρονα, όμως, αποκάλυψε φυγόμαχους, αναποτελεσματικές τακτικές, εγωιστικές συμπεριφορές, θεσμικές δυσλειτουργίες, αλλά και προβλήματα που κρύβαμε κάτω από το χαλί. Περισσότερο όμως απ’ όλα, ανέδειξε και απέδειξε την ανάγκη εθνικής ενότητας και ευρύτατης συναίνεσης για να αντιμετωπιστεί η πανδημία. Γι’ αυτό και συμπεριφορές και λογικές του τύπου «δεν υπάρχει κορωνοϊός», «μια γρίπη είναι», «δεν κολλάει μέσα στην Εκκλησία», «δεν κολλάνε οι Ιερείς» είναι αντικοινωνικές, ενάντιες στην κοινή λογική και την ιατρική επιστήμη. Είναι όμως και παντελώς ατεκμηρίωτες, τόσο από θεολογικής πλευράς, όσο και από πλευράς Πατερικού λόγου και – κυρίως – ήθους. Πρόκειται για συμπεριφορές, τις οποίες η Εκκλησία οφείλει επειγόντως να αντιμετωπίσει Συνοδικά, για το συμφέρον του λαού του Θεού συνολικά.

Όσο σαφές είναι πως τα μέτρα της πολιτείας δεν αντιβαίνουν σε καμία δογματική ή θεολογική θέση της Εκκλησίας μας, τόσο σαφές είναι πως βρίσκονται σε απόλυτη συμφωνία με το Ελληνικό Σύνταγμα, όπως απεφάνθη το Συμβούλιο της Επικρατείας, λαμβάνοντας υπόψη και νομολογίες διεθνών οργάνων. Δεν είναι δυνατόν, το ύψιστο αυτό όργανο της Δικαιοσύνης να γίνεται σεβαστό όταν νομοθετεί υπέρ των θέσεων της Εκκλησίας (όπως στην περίπτωση του μαθήματος των Θρησκευτικών) και να απαξιώνεται όταν διαφωνεί με μεμονωμένες θέσεις αναρμοδίων προσώπων ή φορέων.

Αν και είναι αυτονόητα, ας επαναλάβουμε μερικά πράγματα για να είναι σαφές το πλαίσιο λήψης των αποφάσεων. Η Ελλάδα είναι μια σύγχρονη, εδραιωμένη, ισχυρή δημοκρατία. Η κυβέρνηση έχει νομίμως εκλεγεί και έχει το αποκλειστικό δικαίωμα (και την ευθύνη) να λαμβάνει, εντός του πλαισίου του Συντάγματος, όλα τα μέτρα που κρίνει απαραίτητα για να αντιμετωπιστεί η πανδημία. Ούτε έχει στραφεί εναντίον κάποιου συγκεκριμένα ούτε εκτελεί κάποιο «παγκόσμιο σχέδιο». Εργάζεται για να σώσει τις ζωές όλων μας, όπως εμείς της το αναθέσαμε.

Όσο είναι προφανές ότι προέχει η σωτηρία της ζωής, τόσο προφανής είναι η ανάγκη να βρούμε τις αναγκαίες ισορροπίες ώστε αυτή η σωτηρία να μην γίνει σε βάρος της πνευματικής και ψυχικής υγείας, των οικογενειακών σχέσεων ή του εξωστρεφούς πολιτισμού του λαού μας. Πρόκειται για μια πολύ δύσκολη ισορροπία, οφείλουμε όμως να το προσπαθήσουμε ενωμένοι, όπως κάνουμε πάντα σε μείζονα θέματα, όπως αυτό της τουρκικής επιθετικότητας.

Αυτή την ενότητα οφείλουμε όλοι – με πρώτη την κυβέρνηση – να την διαφυλάξουμε. Απαιτείται όμως και η νηφάλια αντιμετώπιση εκ μέρους μας. Η Εκκλησία δεν είναι εν διωγμώ ούτε θα είναι εν διωγμώ αν, κατόπιν υπόδειξης των ειδικών επιστημόνων, αποφασιστεί η συνέχιση του «απαγορευτικού» για όλους όπως αυτό ισχύει σήμερα. Αναμφίβολα, όμως, πρέπει να δοθεί με σαφήνεια προς τον λαό η αίσθηση της ίσης μεταχείρισης.

Όταν ακούμε ότι για λόγους «εποχικότητας» θα επιτραπεί να λειτουργήσουν ακόμα και τα πολυκαταστήματα, ενώ δεν γίνεται καθόλου λόγους για τους Ιερούς Ναούς, τότε αισθανόμαστε ότι η Εκκλησία υφίσταται διακρίσεις. Αισθανόμαστε ότι ορισμένοι δεν σέβονται αυτό που για κάποιους από εμάς είναι ιερό, δεν σέβονται αυτό που για κάποιους από εμάς είναι το νόημα της ζωής μας. Είναι έτοιμοι να ζητήσουν τη βοήθεια και τη στήριξη της Εκκλησίας για τα πάντα, θεωρούν δεδομένο ότι θα τη λάβουν, αλλά αρνούνται ή αδυνατούν να καταλάβουν πως αυτό ακριβώς το αίσθημα της αλληλεγγύης μας το δίδαξε η πίστη μας. Ακριβώς αυτή μας η πίστη πρέπει να συνεχίσει να τονώνεται. Και τόνωση πίστης εξασφαλίζει μια στοιχειώδης λατρευτική και μυστηριακή ζωή.

Η Εκκλησία είναι έτοιμη να βοηθήσει, να προσφέρει, να θυσιαστεί, να αγωνιστεί, να συστρατευτεί. Όμως, με κλειστούς Ναούς τα Χριστούγεννα και των Φώτων, η Πολιτεία όχι μόνο δίνει ένα λανθασμένο μήνυμα διάκρισης εις βάρος όλων μας που έχουμε τον Χριστός ως το κέντρο της ζωής μας, αλλά μας αφαιρεί και τη δυνατότητα να παραμείνουμε πνευματικά ακμαίοι, ώστε να στηρίξουμε το λαό μας, με όλες μας τις δυνάμεις, στην μεγάλη αυτή μάχη που δίνει για να νικήσει τον κορωνοϊό.

Πολιτεία και Εκκλησία μπορούν και πρέπει να βρουν τη χρυσή τομή για το Άγιο Δωδεκαήμερο ώστε οι Εκκλησίες να ανοίξουν με συγκεκριμένους όρους και μέτρα που θα εισηγηθούν οι ειδικοί επιστήμονες και θα τηρήσει αυστηρά η Εκκλησία. Ο Πρωθυπουργός έχει αποδείξει την καλή του προαίρεση και τον σεβασμό του στην Εκκλησία και ο Αρχιεπίσκοπος έχει αποδείξει την αταλάντευτη επιμονή του να στηρίξει την εθνική προσπάθεια. Ο τρόπος που αντιμετώπισε την ασθένειά του ήταν το καλύτερο παράδειγμα για όλους. Πολιτεία και Εκκλησία μπορούν και πρέπει να πορεύονται μαζί. Ειδικά, όμως, σε περιόδους κρίσης αυτό είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για την επιτυχή έκβαση οποιασδήποτε εθνικής προσπάθειας. Από την κρίση αυτή θα βγούμε διαφορετικοί, το ερώτημα είναι αν θα είμαστε προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Και στην απάντηση αυτού του ερωτήματος, η Εκκλησία έχει αναντικατάστατο ρόλο που πρέπει, πρώτα απ’ όλους, να σέβεται η Ίδια.

Μητροπολίτης Ακαρνανίας:

“Υπάρχει, αγαπητοί μου, ένας μεγάλος πειρασμός”.

“Ως Επίσκοπος καί, χάριτι Θεού, πνευματικός σας Πατέρας, έχω τήν σκέψι καί τήν προσοχή μου πάντοτε κοντά σας. Κοντά σέ όλες τίς Ενορίες, κοντά στούς καλούς μας ιερείς καί σέ όλους τούς πιστούς, τά μέλη τής τοπικής μας Εκκλησίας.
Αναλογίζομαι τά πολλά προβλήματά σας καί τίς ανάγκες σας. Φέρω στό νού μου τά οικονομικά σας προβλήματα, τίς φροντίδες γιά τήν οικογένειά σας, τίς δυσκολίες στήν εργασία σας, στήν διακονία τών παιδιών σας.
Τό ότι τά παιδιά σας είναι κλεισμένα στό σπίτι, ημέρα καί νύκτα, αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα κυρίως γιά τά παιδιά, αλλά καί γιά τούς γονείς.
Πιστέψατέ με, παρά τήν αδυναμία μου, προσεύχομαι γιά όλους σας. Παρακαλώ τόν ουράνιο Πατέρα τής αγάπης καί τής αληθινής ειρήνης νά σάς χαρίζη υγεία, δύναμι, φωτισμό, θερμή πίστι, εσωτερική ειρήνη, υπομονή καί αισιοδοξία. Υπάρχει, αγαπητοί μου, ένας μεγάλος πειρασμός. Υπάρχει μία επιδημία,
μιά λοιμική νόσος. Βέβαια, οφείλουμε ως άνθρωποι νά προσέχουμε. Μέ ταπείνωσι νά ακούσουμε τίς οδηγίες τής ιατρικής επιστήμης καί νά τηρούμε τούς όρους τής υγιεινής. «Κύριος έδωκεν επιστήμην» (βλ. Σ.Σειράχ 38, 4-6).
Ποτέ, όμως, νά μήν πτοηθούμε, νά μήν φοβηθούμε, νά μήν λυγίσουμε, νά μήν αποθαρρυνθούμε. Οι άνθρωποι χωρίς πίστι, χωρίς εμπιστοσύνη στόν Παντοκράτορα Κύριο, χωρίς κοινωνία μέ τόν Χριστό, σέ ανάλογες στιγμές καί περιπτώσεις, τρέμουν, κλυδωνίζονται καί αποθαρρύνονται” .

Μητροπολίτης Κερκύρας:

“Η Εκκλησία εν διωγμώ”.

«Εν όψει της εορτής του προστάτου της Κέρκυρας Αγίου Σπυρίδωνος, η οποία κατά την παράδοση του τόπου και του λαού μας διαρκεί επί τριήμερον, η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων ανακοινώνει τα εξής προς τον λαό:

1. Η τοπική Εκκλησία αντιλαμβάνεται πλήρως τις συνθήκες κατά τις οποίες εφέτος γίνεται ο εορτασμός. Όπως έπραξε μέχρι τώρα με υπευθυνότητα, η οποία δυστυχώς, όχι μόνο αναφορικά με την Κέρκυρα αλλά και γενικότερα για την Εκκλησία, μάλλον ουδόλως έχει εκτιμηθεί, θα συμμορφωθεί προς όλα τα μέτρα τα οποία η Πολιτεία έχει λάβει για την λειτουργία των ναών, παρ’ όλη την λύπη και τον πόνο που προκαλεί σε κληρικούς και λαϊκούς η μη συμμετοχή των πιστών στις ακολουθίες. Γι’ αυτόν τον λόγο όλες οι ιερές ακολουθίες του τριημέρου θα τελεστούν κεκλεισμένων των θυρών, σύμφωνα με την ΚΥΑ και σύμφωνα με το σύνηθες πρόγραμμα. Θα μεταδοθούν ραδιοφωνικά απ’ ευθείας από τον σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως “Άγιος Σπυρίδων 91,1 FM” και διαδικτυακά από την διαδικτυακή τηλεόραση της Ιεράς Μητροπόλεως στην ιστοσελίδα imcorfu.gr. Τα τηλεοπτικά κανάλια και οι ενημερωτικές ιστοσελίδες που ενδιαφέρονται να αναμεταδώσουν τις ακολουθίες μπορούν να πάρουν εικόνα δωρεάν από το streaming της Ιεράς Μητροπόλεως.

2. Η Ιερά Μητρόπολις επικοινώνησε με τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές εν όψει του τριημέρου. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος ζήτησε, μετά το πέρας των ιερών ακολουθιών, να επιτραπεί στους Κερκυραίους και τις Κερκυραίες που το επιθυμούν η προσκύνηση του ιερού σκηνώματος του Αγίου, σύμφωνα με την παράδοση του τόπου, με τήρηση όλων των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας, όπως άλλωστε γίνεται και στα σούπερ μάρκετ, καταστήματα τροφίμων, φαρμακεία και άλλους χώρους που εξυπηρετούν τους πολίτες. Πρότεινε μεν η Ιερά Μητρόπολις να έχει τη ευθύνη εντός του ναού ώστε να υπάρχει ο καθορισμένος αριθμός πιστών, όπως βεβαίως και το καλοκαίρι (11 Αυγούστου) αλλά και το Πρωτοκύριακο συνέβη, οπότε και έγινε η προσκύνηση χωρίς να δημιουργηθεί οιοδήποτε πρόβλημα. Σημειωτέον ότι ουδέν κρούσμα κορωνοϊού προκλήθηκε, ακριβώς διότι τηρήθηκαν επακριβώς τα καθοριζόμενα μέτρα (μάσκες, αποστάσεις, απολύμανση χεριών, συγκεκριμένος αριθμός εντός του ναού), αλλά και διότι η χάρις του Θεού ευλογεί τους ανθρώπους που προσέρχονται με πίστη. Για τα δε εκτός του ναού η τοπική Εκκλησία πρότεινε να ανατεθούν στην Αστυνομία, όπως γινόταν και παλαιότερα, προ της πανδημίας, όταν την ευθύνη για την τήρηση της τάξης είχε η τοπική αστυνομική διεύθυνση της Κέρκυρας. Στον Σεβασμιώτατο μεταφέρθηκε η εντολή του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρυσοχοΐδη και της ελληνικής κυβερνήσεως να μην επιτραπεί καθόλου το προσκύνημα, ούτε με τους όρους που η ίδια η πολιτεία διά των αστυνομικών αρχών είχε ορίσει και τηρήθηκαν το καλοκαίρι και το Πρωτοκύριακο. Μάλιστα τονίστηκε στον Σεβασμιώτατο ότι ο ναός θα παραμείνει αποκλεισμένος και φρουρούμενος ώστε να μην πλησιάσει ουδείς σ’ αυτόν και μεταφέρθηκε η διαταγή του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη να επικρατήσει “η λογική”, η οποία προφανώς νοείται ως η “λογική των δύο μέτρων και δύο σταθμών”.

3. Η Ιερά Μητρόπολις διαμαρτύρεται ενώπιον Θεού και ανθρώπων γι’ αυτή την αψυχολόγητη και ακατανόητη στάση της ελληνικής κυβερνήσεως, η οποία εζήλωσε ημέρες και νοοτροπίες καθεστώτων αλήστου μνήμης, όπως αυτού της γείτονος χώρας Αλβανίας, όταν το κράτος και έκλεινε τους ναούς και απαγόρευε στους ανθρώπους να πλησιάσουν σ’ αυτούς και όλα αυτά με διάταξη νόμου. Ο παραλληλισμός και η πραγματική, ιστορικά, αυτή θύμηση ασφαλώς δεν τιμά την ελληνική κυβέρνηση, ο πιστός λαός όμως μπορεί να κρίνει.

4. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος εκφράζει την βαθύτατη πικρία του όχι τόσο για την “κεκλεισμένων των θυρών” τέλεση των ακολουθιών, κάτι το οποίο κατανοεί, το σέβεται και θα συνεχίσει να τηρεί, αλλά για την απαγόρευση προσέγγισης του λαού στον ναό του Αγίου Σπυρίδωνος για προσκύνηση. Θεωρεί ανεπίτρεπτη παρέμβαση στην θεολογία και την αλήθεια της εκκλησιαστικής παραδόσεως την υπόδειξη από την πλευρά οιουδήποτε πολιτικού και κρατικού παράγοντα του τρόπου με τον οποίο η Εκκλησία και ο λαός θα εορτάσουν την μνήμη ενός Αγίου και μάλιστα του Αγίου Σπυρίδωνος, που έσωσε δις τον τόπο από λοιμώδη ασθένεια στο παρελθόν, ανταποκρινόμενος στις παρακλήσεις του λαού. Η Εκκλησία δεν εκχωρεί το δικαίωμα της διδασκαλίας για τον τρόπο έκφρασης της πίστης σε κανέναν πολιτικό ή οιονδήποτε άγευστο της χάριτος του Θεού και αγνοούντα την παράδοσή της, η οποία προφανώς αντιμετωπίζεται απλώς ως «συμβολική» ή «φολκλορική», όπως και η ίδια η Εκκλησία δεν αποφασίζει για ζητήματα που αφορούν στην πολιτεία, σεβόμενη τους διακριτούς συνταγματικούς ρόλους. Γνωρίζει την θέση της και δεν θέλει ούτε μπορεί να την υπερβεί στα πλαίσια της έννομης τάξης. Καταγγέλλει όμως στην συνείδηση του λαού, ο οποίος έχει και μνήμη και κρίση, τους σύγχρονους διώκτες της, οι οποίοι έχουν υπερβεί κάθε μέτρο και όριο.

5. Ως συνέπεια των παραπάνω ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος κηρύσσει την τοπική Εκκλησία της Κέρκυρας ότι βρίσκεται εκ των πραγμάτων «εν διωγμώ», ενημερώνει τον λαό του Θεού για την κατάσταση αυτή και ανακοινώνει ότι, στο πλαίσιο ειρηνικής διαμαρτυρίας που εκφράζει όμως τις καρδιές του ορθόδοξου λαού, οι σημαίες των ιερών ναών θα είναι μεσίστιες το τριήμερο 11-13 Δεκεμβρίου 2020, ενώ οι καμπάνες των εκκλησιών σε όλη την Μητροπολιτική περιφέρεια θα χτυπήσουν πένθιμα 5 φορές την ημέρα επί τρεις ημέρες.

6. Στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, παρά τα μέτρα κατά του κορωνοϊού, υπάρχει σεβασμός στις θρησκείες και οι ναοί δεν παραμένουν κλειστοί εν όψει των Χριστουγέννων, και μάλιστα σε κάποιες χώρες κατόπιν και δικαστικών αποφάσεων. Με βάση μάλιστα την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας τόσο στην γείτονα Ιταλία, όσο και στην Μεγάλη Βρετανία, στην Ολλανδία, στην Γαλλία, στην Αυστρία αλλά και αλλού, επιτρέπεται η λειτουργία των ναών με την παρουσία ενός αναλογικού αριθμού πιστών, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ατομικής προσευχής. Δεν συζητούμε για χώρες, στις οποίες οι κάτοικοι στην πλειονοψηφία τους είναι ορθόδοξοι, όπως στην Βουλγαρία, την Ρουμανία και την Γεωργία, όπου το θέμα των κλειστών εκκλησιών δεν τίθεται καν ως ενδεχόμενο.

Στην Ελλάδα, παρά τα ωραία λόγια ότι η Εκκλησία συμβάλλει στην εθνική προσπάθεια, ουδόλως βλέπουμε να αναγνωρίζεται στην πράξη αυτή η συμβολή. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση, όπως δίδει την δυνατότητα στους ανθρώπους να ικανοποιούν τις υλικές τους ανάγκες, θα κατανοήσει, έστω και την υστάτη στιγμή, ότι οι πνευματικές ανάγκες των ανθρώπων είναι κι αυτές, αν όχι ανώτερες, έστω εξίσου σημαντικές, διότι “ουκ επ’ άρτω μόνον ζήσεται άνθρωπος”, και θα εμπιστευθεί την Εκκλησία, η οποία και θέλει και μπορεί να τηρήσει τα αναγκαία μέτρα και να δώσει, με σεβασμό στον άνθρωπο, την δυνατότητα στον πιστό ελληνικό λαό να γιορτάσει τα Χριστούγεννα, όπως αρμόζει σε μια τέτοια γιορτή της πίστης μας, δηλαδή και εκκλησιαστικά».

Μητροπολίτης Πειραιώς:

“Πρέπει να ανοίξουν οι Ναοί”.

«Σε αυτή την δύσκολη στιγμή οι τρεις μεγάλοι και φωτοφόροι Άγιοι της Εκκλησίας μας, προβάλλουν την λύση του προβλήματός μας: να επιστρέψουμε όλοι στον Κύριο», είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος, συμπληρώνοντας πως «ικετεύουμε τον Κύριό μας… να μας λυτρώσει από αυτή την πανδημία και τον φόβο και τον τρόμο και την οδύνη του θανάτου. Να μας δώσει σθένος και δύναμη, ευψυχία και γενναιότητα».

«Δημιουργεί τεράστια θλίψη, αλλά εφόσον είναι ένα μέτρο το οποίο κρίνει η Πολιτεία ότι θα προστατεύσει το κοινωνικό σύνολο, η Εκκλησία πάντοτε ταπεινώνεται».

Μητροπολίτης Δράμας: ”

Η θεία λειτουργία έπρεπε να επιτραπεί να τελείται έστω με μία αντιπροσωπευτική παρουσία τριών ή πέντε πιστών μέσα στον κάθε ναό”.

Μητροπολίτης Καστορίας:

“Προβληματίζομαι…”.

Προβληματίζομαι με τα όσα συμβαίνουν στον τόπο μας.

Προβληματίζομαι με την τρομοκρατία και τον φόβο που ασκείται στον ελεύθερο στη σκέψη και αδούλωτο στην καρδιά Έλληνα Ορθόδοξο.

Και ποιός δεν προβληματίζεται τις ημέρες αυτές, από τον απρόσκλητο επισκέπτη, τον ιό, που καθήλωσε την έπαρση όλων μας, την οφρύν των ισχυρών της γης και ακόμη και αυτήν την επιστήμη; Ήρθε να μας θυμίσει πόσο αδύναμοι είμαστε και πόσο μικροί μπροστά στα μάτια του Θεού. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα απολύτως χωρίς την παρουσία Του στη ζωή μας : «Χωρίς εμού, ου δύνασθε ποιείν ουδέν».

Προβληματίζομαι, όταν βλέπω τα αστυνομικά όργανα να περιφρουρούν τον υπερμεγέθη Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα, μην τυχόν και πλησιάσει κανείς κατά την ημέρα της εορτής του Πρωτοκλήτου Αποστόλου, που τόσο ευλαβικά τιμάται στην πρωτεύουσα της Πελοποννήσου. Σκέφτηκα, μήπως θα συλλάβουν τον απόστολο, ο οποίος επί τόσα χρόνια είναι ο προϊστάμενος των Πατρέων και ο οποίος έσωσε την ιερά του κληρουχία – την πόλη που μαρτύρησε και κατέχει ως πολύτιμο θησαυρό τον τάφο του και τη χαριτόβρυτο τιμία κάρα του – από πολλές δυσκολίες και ισχυρούς σεισμούς, ικετεύοντας τον Δεσπότη Χριστό για τα παιδιά του; Έτσι τον είδε ο Όσιος Παΐσιος, γονατιστό στον θρόνο του Δεσπότου Χριστού, να Τον παρακαλεί για την Πάτρα και τους Πατρινούς. «Είναι παιδιά μου», του έλεγε, «και σε παρακαλώ να τους βοηθήσεις». Αυτό, μάλιστα, το διηγήθηκε ο ίδιος στον μακαριστό Μητροπολίτη Πατρών, κυρό Νικόδημο.

Προβληματίζομαι, όταν παραθεωρείται η Εκκλησία και μάλιστα, τοποθετείται η λατρεία κάτω ακόμη και από τις καθημερινές συνήθειες του κάθε ανθρώπου. Μπορούμε να περπατούμε, μπορούμε να επισκεπτόμαστε τις υπεραγορές, μπορούμε να αθλούμαστε, μπορούμε να βγάζουμε βόλτα το κατοικίδιό μας, αλλά δεν μπορούμε να εκκλησιαστούμε. Δεν μπορούμε να κοινωνήσουμε των Αχράντων Μυστηρίων. Δεν μπορούμε να πάρουμε μέσα μας την αθάνατη τροφή, το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Μα, ο άνθρωπος είναι διφυής και δισυπόστατος! Αποτελείται από ύλη και από πνεύμα και το πνεύμα τρέφεται με την αθάνατη τροφή και ζωογονείται με τη χάρη του Θεού.

Η Εκκλησία είναι για τη ζωή των Χριστιανών, ότι είναι ένα νοσοκομείο ή ένα θεραπευτήριο για τη ζωή των ασθενούντων. Μάλιστα, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος την ονομάζει «το μέγα και θαυμαστόν και ευρύχωρον πανδοχείον». Κι όπως μέσα στο νοσοκομείο υπάρχουν ιατροί, νοσοκόμοι και ασθενείς, το ίδιο συμβαίνει και μέσα στην Εκκλησία.

Υπάρχουν οι ιατροί, οι ποιμένες της Εκκλησίας, που χειρίζονται την τέχνη της ιατρικής και, με τη χάρη των Ιερών Μυστηρίων, παρέχουν τη θεραπεία της ψυχής και του σώματος σε αυτούς οι οποίοι την ζητούν. Αυτό σημαίνει κάτι πολύ σπουδαίο, ότι γνωρίζουν δηλαδή τι είναι η υγεία, είναι οι ίδιοι υγιείς και παρέχουν την υγεία και στους ασθενούντες. Αν δεν υπάρχει υγεία σε αυτούς, δεν μπορούν και να τη μεταδώσουν, άρα και να θεραπεύσουν. Υπάρχουν οι νοσοκόμοι, που βοηθούν τους γιατρούς στο έργο της θεραπείας, υπάρχουν και οι άρρωστοι, που ζητούν τη θεραπεία.

Μπορούμε να κλείσουμε ένα νοσοκομείο;

Μπορούμε να βομβαρδίσουμε ένα νοσοκομείο;

Βεβαίως, τοποθετούμαι ευθέως : είμαι υπέρ των μέτρων για την προστασία της υγείας του ανθρώπου. Έχω συστήσει μέχρι τώρα άπειρες φορές στον ακριτικό λαό της Καστοριάς να απέχει από τους συνωστισμούς, να φορά τη μάσκα, την οποία συνιστούν οι λοιμωξιολόγοι, όπως π.χ. η εξαίρετη κ. Γιαμαρέλλου, έχω συστήσει, ακόμη, όταν οι Εκκλησίες ήταν ανοιχτές, να τηρούνται επακριβώς οι αποστάσεις.

Προβληματίζομαι, ακόμη, γιατί στην Κύπρο, στην Αγγλία, στη Γαλλία, στην Ολλανδία, στην Πολωνία, σε χώρες της Ευρώπης δηλαδή, με πολλές από αυτές να έχουν πιο επιβαρυμένο φορτίο από το δικό μας, σύμφωνα με τις δηλώσεις των επιστημόνων αλλά και την παραδοχή της ελληνικής κυβέρνησης, οι τόποι λατρείας δεν έκλεισαν καθόλου ή ανοίγουν με περιορισμούς. Το ίδιο και στις ΗΠΑ, με βάση πρόσφατη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Μήπως, άραγε, η αβίαστη τέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων δεν κατοχυρώνεται συνταγματικά στην Ελλάδα;

Προβληματίζομαι ακόμη περισσότερο γι’ αυτόν τον λαό που υποφέρει. Πονεμένος, άνεργος, πτωχός, δεν έχει που να ακουμπήσει, περιμένει μια ανάσα. Περιμένει έναν λόγο, μια παρηγοριά, ιδιαίτερα τις ημέρες αυτές τις μεγάλες της πίστεώς μας. Να επισκεφθεί τους ναούς, να συμμετάσχει στις ιερές ακολουθίες και όχι να τις παρακολουθήσει, γιατί, δεν πρόκειται για θέατρο όπως πολλοί νομίζουν ,αλλά για βιωματική συμμετοχή στα δεσποτικά γεγονότα, τα οποία εορτάζει η Εκκλησία μας, ο λαός μας, αυτό το μικρό λήμμα. Άλλωστε, η Εκκλησία ποτέ δεν στάθηκε στους πολλούς, παρά στους ολίγους, κατά τον λόγο του Χριστού : «μη φοβού το μικρόν ποίμνιον»[. Αυτό το μικρό ποίμνιο ζητεί να πάρει τη χάρη του Θεού που τόσο έχει ανάγκη και μάλιστα, το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, που ανακαινίζει την ύπαρξη του ανθρώπου.

Προβληματίζομαι, όταν ακούω ότι για όλα φταίει η Εκκλησία. Αυτή που μέχρι σήμερα προσέφερε τα πάντα για τον λαό της. Θέλουμε την Εκκλησία να μην έχει φωνή, να μην έχει λόγο, να ασκεί μόνο τη φιλανθρωπία και τη διακονία της στον παράγοντα άνθρωπο, όπως την εφήρμοζε όλα τα χρόνια από την ίδρυσή της και ιδιαίτερα σήμερα, με χιλιάδες συσσίτια και αμέτρητη βοήθεια. Την αναγνωρίζουμε μόνο γι’ αυτό και τη θέλουμε μόνο γι’ αυτό, με συνέπεια εκείνοι που διακονούν το έργο της με σύνεση και ακρίβεια να μην υπολογίζονται από τους κρατούντες. Προτιμούν, μήπως, να μην έχουν φωνή, να μην εισακούονται, όπως οι υπόλοιπες τάξεις του λαού μας και να χαρακτηρίζονται ως «ανθρωπάκια»;

Προβληματίζομαι, όταν βλέπω στη Ρουμανία και σε άλλα κράτη τους ανθρώπους, έστω και αποσπασματικά εντός και εκτός των ναών, να προσεύχονται και να ζητούν το έλεος του Θεού. Να λιτανεύουν, ακόμη, τα ιερά λείψανα και να ικετεύουν τον Άγιο Θεό, Επίσκοποι και Πρεσβύτεροι, για τη σωτηρία του λαού του Θεού. Θα πείραζε, άραγε, να ήταν ανοιχτοί οι ναοί όπως γίνεται σε άλλα κράτη, με όλα εκείνα τα μέτρα τα οποία προβλέπει η πολιτεία για την αποφυγή μετάδοσης αυτής της μολυσματικής ασθενείας;

Σκεφθήκαμε τι γίνεται μέσα στα σπίτια του λαού μας, τα ψυχολογικά προβλήματα, την ενδοοικογενειακή βία κι όλα εκείνα τα επακόλουθα; Ξεχνούμε, ακόμη, τις αυτοκτονίες; Αγνοούμε τον κόπο στον οποίο υποβάλλονται Επίσκοποι και Πρεσβύτεροι της Εκκλησίας, προκειμένου να κρατούν σε ηρεμία αυτόν τον πονεμένο λαό και να τον αποτρέπουν από δυσάρεστες καταστάσεις; Έλεγα σε κάποιο υψηλόβαθμο της πολιτείας, πριν από καιρό, ότι δεν πρέπει να στεκόμαστε μόνο στην προσφορά της Εκκλησίας στα υλικά αγαθά, αλλά κυρίως στα πνευματικά, γιατί η Εκκλησία με το Μυστήριο της Εξομολογήσεως χαρίζει γαλήνη, ισορροπία και προσαρμοστικότητα στις καρδιές των ανθρώπων.

Είμαι, λοιπόν, υπέρ των μέτρων, όπως και πιο πάνω δήλωσα, γιατί πρέπει να προστατέψουμε την υγεία του ανθρώπου, την υγεία του καθενός μας. Γι’ αυτό και συνιστώ ανεπιφύλακτα όλα αυτά τα οποία σήμερα μας προτείνουν οι επιστήμονες. Θέλω, όμως, να δηλώσω ότι επιθυμώ οι ναοί μας να είναι ανοιχτοί, «για να μείνει ανοιχτή και μία χαραμάδα ελπίδας μέσα μας. Λίγο φως. Το οξυγόνο της θείας λατρείας μας είναι πολύ πιο αναγκαίο από το οξυγόνο της αναπνοής». Επιθυμώ οι ναοί να μείνουν ανοιχτοί. Ο λαός μας το απαιτεί, διότι δεν μπορεί να κάνει Χριστούγεννα με κλειστούς ναούς…

Για εμάς, ο ναός δεν είναι ένας χώρος συνηθισμένος όπως άλλοι χώροι, αλλά τόπος αφιερωμένος στον Θεό, που έχει ένοικο τον Θεό και πλούσια την παρουσία της χάριτός Του. Γι’ αυτό, ο Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης θα πει πώς η Εκκλησία είναι το σχολείο της πίστεως και της λατρείας που θεμελίωσε ο ίδιος ο Θεός. Η ψυχή μέσα στον ναό μαλακώνει από την κατανυκτική προσευχή και τα δάκρυα που τρέχουν από τα μάτια μας. Μέσα στον άγιο ναό και εμείς οι ίδιοι γινόμαστε ναός του Αγίου Πνεύματος με τις προσευχές, τα λόγια του Θεού και τα μυστήρια.

Προβληματίζομαι, αλλά ελπίζω!

Προβληματίζομαι, αλλά δεν απελπίζομαι!

Προβληματίζομαι και αναμένω…

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος είναι αποκαλυπτικός και σήμερα : «Έρρει τα καλά, γυμνά τα κακά, ο πλούς εν νυκτί, πυρσός ουδαμού, Χριστός καθεύδει». Ο Χριστός καθεύδει, ο Χριστός προσμένει τη μετάνοιά μας για να κοπάσει η θύελλα. Προσμένει την τόλμη της πίστεως για να ακουστεί ο προστακτικός Του λόγος : «Σιώπα, πεφίμωσο»…

Μητροπολίτης Θηβών:

“Ασκείτε bullying προς την Εκκλησία, αλλά ήδη η Εκκλησία είχε πάρει μέτρα πρόληψης και θα κάνει ό,τι χρειαστεί για την προστασία του συνόλου”.

Επιστολή του ΙΣΚΕ προς τον πρωθυπουργό:

Εξοχώτατε κύριε Πρωθυπουργέ,
Εμείς, οι Έλληνες πολίτες, κατά την τελευταία δεκαετία, βιώσαμε μια οδυνηρή οικονομική κρίση η οποία άφησε ανεξίτηλα τραύματα σε ψυχολογικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Μόλις αρχίσαμε σιγά σιγά να ορθοποδούμε από αυτήν την κρίση, ήρθαμε αντιμέτωποι με μια άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση. Όταν ενέσκηψε η πανδημία του κορωνοϊού (covid-19) πριν μερικούς μήνες, κανένας δεν υποπτευόταν ότι θα ευρισκόμεθα αντιμέτωποι με μία περίπλοκη κρίση η οποία οδήγησε σε οριακές καταστάσεις. Θα ήταν απρεπές και άδικο εάν δεν αναγνωρίζαμε τις άοκνες προσπάθειες των κυβερνητικών παραγόντων ώστε να ανταποκριθούν στις πρωτόγνωρες προκλήσεις, τόσο σε υγειονομικό επίπεδο, για την ανακούφιση των πασχόντων όσο και σε οικονομικό επίπεδο, για την ανακούφιση των πληγέντων επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους.
Εξαιτίας αυτής της πρωτοφανούς πανδημίας επιβλήθηκε απαγόρευση συναθροίσεων και εμείς οι Κληρικοί μαζί με τον απλό λαό βιώσαμε ένα ιδιότυπο είδος εξορίας καθώς από τον Μάρτιο ε.ε. μέχρι το Μάιο, οι ιεροί Ναοί έκλεισαν και απαγορεύτηκε η παρουσία των πιστών στη Θεία Λατρεία. Δυστυχώς, εδώ και λίγο καιρό βιώνουμε μια νέα έξαρση της πανδημίας και από τις 7/11 ε.ε. υφίσταται εκ νέου απαγόρευση συμμετοχής των λαϊκών στη Θεία Λατρεία. Η παράταση ορισμένων περιοριστικών μέτρων, εξαιτίας των επιδημιολογικών δεδομένων, που ανακοινώθηκαν στις 7/12 ε.ε από τον αξιότιμο κυβερνητικό εκπρόσωπο κ. Σ. Πέτσα μάς έχει θορυβήσει ιδιαίτερα, απευχόμενοι εντόνως την πιθανότητα να λάβει χώρα το απαισιόδοξο σενάριο, ότι δηλαδή θα παραταθεί η απαγόρευση συμμετοχής των λαϊκών στη Θεία Λατρεία και ειδικά ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων.
Ασφαλώς, ορισμένοι θα μας κατηγορήσουν ότι δεν είμαστε ρεαλιστές ώστε να διαπιστώσουμε το μέγεθος της πανδημίας που απειλεί χιλιάδες ζωές. Τουναντίον, πάντοτε η Εκκλησία, καθόλη την ιστορική της πορεία, κινείται εντός των ορίων του ρεαλισμού, γι’ αυτό άλλωστε και διέσωσε το Γένος μας από τους ποικίλους κινδύνους, στάθηκε αρωγός στην προσπάθεια της Ελληνικής Πολιτείας για την ανακούφιση των πασχόντων τόσο κατά την πρόσφατη οικονομική κρίση όσο και κατά την προσφυγική κρίση και αυτό διότι η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι κάποιο ολιγομελές θρησκευτικό σωματείο αλλά εδώ και αιώνες αποτελεί την κιβωτό του Έθνους, δίνοντας στο λαό μας τη δύναμη να υπερκεράσει όλες τις δυσκολίες. Αυτόν τον ρεαλισμό τον αποδείξαμε έμπρακτα και κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας του ιού Covid-19 που ενέσκηψε. Αν και βιώσαμε ένα ιδιότυπο είδος εξορίας από τους Ιερούς Ναούς, όμως παρόλη τη θλίψη μας δώσαμε τις «εξετάσεις» μας απέναντι στην κοινωνία και την κρατική εξουσία και αποδείξαμε ότι έχουμε τη δύναμη, την πειθώ και τη διάθεση να τηρήσουμε όλους τους υγειονομικούς κανόνες ακόμη και όταν υπήρξε χαλάρωση από άλλους φορείς, ακόμη και όταν η πλειονότητα των πολιτών συμπεριφερόταν κατά τη διάρκεια του περασμένου θέρους ωσάν να μην υπήρξε ποτέ πανδημία και απαγορευτικά μέτρα. Αντίθετα, η Εκκλησία, ο Κλήρος και ο Λαός, συνέχισαν να τηρούν το γράμμα του νόμου εντός των λατρευτικών συνάξεων.
Αυτό το οποίο ζητούμε, από την εξοχότητά σας, δεν είναι μια ευνοϊκή μεταχείριση αλλά ισονομία και προστασία των δικαιωμάτων των πιστών διότι τα έκτακτα μέτρα, με τα οποία αναστέλλεται η ισχύς θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία της κίνησης, της συνάθροισης και της θρησκευτικής λατρείας, πρέπει να είναι αναγκαία και πρόσφορα, δηλαδή να μην υπερβαίνουν το αναγκαίο μέτρο που απαιτείται για την αποτροπή του κινδύνου και ο κίνδυνος να μην μπορεί να αποτραπεί με άλλο, ηπιότερο μέτρο, να είναι χωρίς διακρίσεις, να τηρείται πάντοτε η αρχή της αναλογικότητας και να είναι περιορισμένης ισχύος.
Εάν παραταθεί η απαγόρευση της συμμετοχής των λαϊκών στη Θεία Λατρεία, έχουμε τη γνώμη ότι δεν θα πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις διότι με την παντελή απαγόρευση της παρουσίας πιστών στις λατρευτικές συνάξεις θα καταστρατηγείται η αρχή της αναλογικότητας, σύμφωνα με την οποία η κρατική διοίκηση, για την πραγματοποίηση των σκοπών της, οφείλει να επιλέγει τα λιγότερο επαχθή για τον πολίτη μέτρα και ταυτόχρονα πρέπει να υπάρχει εύλογη σχέση μεταξύ του συγκεκριμένου διοικητικού μέτρου και του επιδιωκόμενου σκοπού ώστε να μην είναι υπερβολικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τόσο κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας όσο και κατά το δεύτερο, αποδείξαμε ότι τηρούμε με ακρίβεια τα προστατευτικά μέτρα εντός των Ναών, ότι διαθέτουμε και συνείδηση και ενδιαφέρον να φροντίσουμε και να προστατεύσουμε την υγεία των συνανθρώπων μας και των εαυτών μας. Κατά συνέπεια, η Πολιτεία οφείλει να μας εμπιστευθεί ότι θα επιδείξουμε και στο μέλλον παρόμοια συμπεριφορά.
Εάν συνεχιστεί η απαγόρευση της συμμετοχής των πιστών στη Θεία Λατρεία τότε αναπόφευκτα εφαρμόζονται διακρίσεις και καταστρατηγείται η αρχή της ισότητας, διότι η κρατική διοίκηση υποχρεούται να αντιμετωπίζει όμοιες περιπτώσεις με τον ίδιο τρόπο και να τηρεί δίκαιες ισορροπίες στον περιορισμό του δικαιώματος της συνάθροισης. Π.χ., από τη μια δίνεται η δυνατότητα στον πολίτη να στείλει με μήνυμα τον κωδικό 6 στο 13033 για να λάβει άδεια για σωματική άθληση και καλώς πράττει, αλλά είναι δυνατόν να γίνει κατάχρηση και να υπάρξουν φαινόμενα συνωστισμού σε πάρκα και πλατείες, και από την άλλη δεν δίνεται η δυνατότητα για ικανοποίηση πνευματικών αναγκών και ψυχική στήριξη που μπορεί να προσφέρει η συμμετοχή στη Θεία Λατρεία. Εκτός από την σωματική άσκηση ο άνθρωπος έχει ανάγκη και την πνευματική άσκηση, εκτός από τα σωματικά προβλήματα υγείας, όπως του Covid-19, υπάρχουν και τα πάσης φύσεως ψυχικά προβλήματα τα οποία είναι διηνεκή, και τα οποία υπήρχαν πριν την εμφάνιση του Covid-19 και δυστυχώς θα συνεχίσουν να υφίστανται και μετά την πανδημία.
Δεν χρειάζεται να προσκομίσουμε κάποιο εξεζητημένο και περίπλοκο επιχείρημα για να αποδείξουμε ότι δυστυχώς, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι απαγορεύσεις λειτουργούν επιλεκτικά και δεν πρέπει αυτό σε καμιά περίπτωση να διαφεύγει από την αντίληψη των κρατικών οργάνων ενός ευνομούμενου κράτους όπως είναι η Ελληνική Δημοκρατία. Αρκεί να αναφέρουμε ότι κατά τη διάρκεια του δευτέρου κύματος της πανδημίας έχει επιχειρηθεί μια άνευ προηγουμένου αστυνόμευση πέριξ των Ιερών Ναών όχι μόνο μεγάλων πόλεων αλλά και αυτών των κωμοπόλεων, κατά τη διάρκεια της εορτής διαφόρων εορταζόντων Αγίων, για να αποτραπεί όχι απλά η συμμετοχή των λαϊκών στις ιερές ακολουθίες αλλά και αυτή ακόμη η προσέγγιση των πιστών στον ιερό Ναό, όταν την ίδια ώρα ανά την επικράτεια παρατηρείται να γίνεται ανεκτός από τα όργανα της Πολιτείας ο συνωστισμός σε πολλές περιπτώσεις (π.χ. λαϊκές αγορές, κ.α.) αγνοώντας με αυτόν τον τρόπο η κρατική εξουσία τον λόγο του Κυρίου «οὐκ ἐπ᾿ ἄρτῳ μόνῳ ζήσεται ἄνθρωπος»(Ματθ.4,4).
Δυστυχώς κ. Πρωθυπουργέ, αυτή η αλγεινή και απαράδεκτη εικόνα μεταφέρεται στα μάτια του απλού λαού και εμείς, ως Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος, ως δηλαδή ο εκπρόσωπος και το θεσμικό όργανο του Κλήρου της Ελλάδος, ο οποίος αφουγκράζεται τα βάσανα, τους κόπους και τις αγωνίες των Ελλήνων πολιτών, αυτών που κατοικούν τόσο στην πρωτεύουσα όσο και στον ακριτικό Έβρο και το Καστελόριζο, διότι ζούμε ανάμεσα και μαζί με τον απλό λαό, μεταφέρουμε τόσο σε εσάς όσο και στον Μακαριώτατο αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο αλλά και στους υπολοίπους σεβαστούς Αρχιερείς, αυτήν την έντονη λαϊκή δυσαρέσκεια για την επιλεκτική απαγόρευση των συναθροίσεων εις βάρος των εκκλησιαστικών συνάξεων.
Ως Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος, εμείς, οι Κληρικοί της Ελλάδος, ο οποίος είναι «σάρξ εκ της σαρκός» του λαού, ένα κομμάτι από τον ελληνικό λαό, είμαστε αποδέκτες ενός μηνύματος και ενός αιτήματος μιας ισχυρής λαϊκής πλειοψηφίας και σας το μεταφέρουμε κ. Πρωθυπουργέ με την παρούσα επιστολή, να υπάρξει άμεση άρση της απαγόρευσης της συμμετοχής των λαϊκών στη Θεία Λατρεία, ναι μεν κατά το μέτρο που επιτρέπουν τα επιδημιολογικά δεδομένα αλλά υπό την προϋπόθεση όμως να γίνει σεβαστή η αρχή της αναλογικότητας και της δίκαιης ισορροπίας στον περιορισμό του δικαιώματος της συνάθροισης ώστε να μην δίνεται η εντύπωση στον απλό Έλληνα πολίτη ότι οι απαγορεύσεις λειτουργούν κατ’ επιλογήν (à la carte).
Σας καλούμε κ. Πρωθυπουργέ, να μας εμπιστευθείτε, τον Κλήρο και τον απλό λαό του Θεού, την Εκκλησία δηλαδή, η οποία εφάρμοσε με σχολαστική ακρίβεια τα μέτρα καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας, επιτρέποντας τη φυσική παρουσία πιστών εντός των λατρευτικών συνάξεων τηρουμένων όλων των υγειονομικών μέτρων.
Ενόψει της δεσποτικής εορτής των Χριστουγέννων, ευχόμεθα και προσευχόμεθα ο Πανάγαθος Θεός να σας χαρίζει έτη πολλά, να σας ενισχύει και να σας καθοδηγεί στο δύσκολο έργο που επιτελείτε.

Με εξαιρετική τιμή Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας, Πρωτοπρεσβύτερος Πρωτοπρεσβύτερος, Γεώργιος Σελλής Βασίλειος Χρηστίδης

Επιστολή Χριστιανικών Σωματείων:

“Αίτημα χιλιάδων πιστών χριστιανών να ανοίξουν οι ιεροί Ναοί, και μάλιστα εν όψει των εορτών του Δωδεκαημέρου”.

Προς τον
Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο
Αθηνών και πάσης Ελλάδος
κ.κ. Ι ε ρ ώ ν υ μ ο
και τους Σεβασμιωτάτους Αρχιερείς
της Εκκλησίας της Ελλάδος

Μακαριώτατε, Σεβασμιώτατοι,
Πρωτίστως θέλουμε να εκφράσουμε τη χαρά μας για την αποκατάσταση της υγείας σας, Μακαριώτατε, και ταπεινά προσευχόμαστε, ο Κύριος Ιησούς Χριστός, ο Ιατρός των ψυχών και των σωμάτων, να σας χαρίζει αδιάπτωτη υγεία και να σας ενισχύει στο μεγάλο και δύσκολο έργο σας! Παράλληλα συμμετέχουμε στον πόνο πολλών αδελφών μας που δοκιμάζονται καθημερινά από την πανδημία, και μάλιστα πολλών Ποιμένων μας, και προσευχόμαστε θερμά για την υγεία όλων.
Κυρίως όμως την ώρα αυτή σας βεβαιώνουμε ότι με πολλή ανακούφιση πληροφορηθήκαμε ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος διεβίβασε με επιστολή της προς τον Πρωθυπουργό το αίτημα χιλιάδων πιστών χριστιανών να ανοίξουν οι ιεροί Ναοί, και μάλιστα εν όψει των εορτών του Δωδεκαημέρου.
Είναι παρήγορο για μας να νιώθουμε ότι οι Ποιμένες μας συμμετέχουν στη θλίψη μας και αφουγκράζονται τους στεναγμούς της καρδιάς μας. Διότι πράγματι τις ημέρες αυτές η στέρηση της θείας λατρείας προκαλεί αφόρητο πόνο στην ψυχή μας. Στερημένοι από το Μυστήριο της Ζωής, αποκλεισμένοι από το Μυστήριο της Μετανοίας, απομακρυσμένοι από κάθε ιερή Ακολουθία, περνούμε έξω από τις εκκλησίες και κλαίμε μυστικά για την ερήμωση των ναών και το κλείσιμο του ουρανού. Θρηνούμε τον αποκλεισμό μας από κάθε λατρευτική εκδήλωση.
Πως να κατανοήσουμε την τέλεση της Θείας Ευχαριστίας κεκλεισμένων των θυρών, χωρίς την παρουσία εκκλησιάσματος; Πως να δεχθούμε την απαγόρευση αυτή, όταν βλέπουμε να επιτρέπεται η μετάβαση στις αγορές τροφίμων, αλλά όχι στους Ναούς για την τροφή της ψυχής; Όταν βλέπουμε να επιτρέπεται η μετακίνηση για ατομική σωματική άθληση η για τις ανάγκες των κατοικίδιων ζώων, αλλά όχι για τις ψυχές μας;
Πως να κατανοήσουμε ότι η Πολιτεία, ενώ λαμβάνει κάθε υγειονομικό μέτρο για τον περιορισμό της πανδημίας, δεν καταφεύγει σε κανένα πνευματικό μέσο, ασυγκρίτως δραστικότερο και θαυμαστό; Αλήθεια, θα ξεπεράσουμε την πανδημία μόνο με τα υγειονομικά μέτρα; Και όχι με τα πνευματικά, με την καταφυγή μας στον Θεό; Πως θα μπορέσουμε εμείς οι μικροί και αδύναμοι άνθρωποι να αντιμετωπίσουμε αυτόν τον αόρατο και επικίνδυνο εχθρό χωρίς τη βοήθεια του Θεού; Μέσα στους αιώνες η πατρίδα μας πέρασε πολλές επιδημίες και άλλες φοβερές δοκιμασίες, που τις ξεπέρασε καταφεύγοντας πάντοτε στον Θεό, με λιτανείες και παρακλήσεις, με λειτουργίες και νηστείες, παίρνοντας τον δρόμο της μετανοίας και της επιστροφής στον Κύριο. Όλα αυτά τα αγνοήσαμε. Πως μπορούμε να ελπίζουμε σε κάτι καλύτερο, χωρίς τον Θεό;
Ασφαλώς δεν περιφρονούμε τα υγειονομικά μέτρα. Σεβόμαστε και εκτιμούμε βαθύτατα τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των ιατρών και νοσηλευτών για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τη νοσηλεία των ασθενών. Έχει όμως και η ψυχή μας τις δικές της ανάγκες.
Εκείνο που ζητάμε είναι να μας δοθεί η δυνατότητα να καταφεύγουμε στους Ναούς μας! Να μπορούμε ν’ ανάψουμε ένα κερί. Να εξομολογηθούμε. Να λειτουργηθούμε. Να κοινωνήσουμε! Να πάρουμε μέσα μας το φάρμακο της αθανασίας. Και να παρακαλέσουμε τον Παντοδύναμο Κύριο, την Παναγία Μητέρα μας και τους προστάτες Αγίους μας να σταματήσουν αυτό το κακό. Μόνο Αυτοί μπορούν να ενεργήσουν άμεσα και αποτελεσματικά!
Σας παρακαλούμε λοιπόν να επιμείνετε προς την πολιτική εξουσία να μη μας κλείνει το δρόμο προς τον ουρανό. Να ανοίξει τους ιερούς Ναούς όχι μόνο για τα Χριστούγεννα, αλλά για πάντα· και να επιτρέψει τη συμμετοχή των πιστών στη θεία λατρεία. Οι πιστοί σέβονται και τηρούν τους νόμους της Πολιτείας. Ας σεβασθεί και η Πολιτεία τους ιερούς Ναούς, οι οποίοι δεν αποτελούν εστίες διαδόσεως του ιού, αλλά αγιασμένους τόπους που μεταδίδουν χάρη και ζωή.

Μακαριώτατε, Σεβασμιώτατοι,
Τις τελευταίες ημέρες είδαμε στα Μέσα Μαζικής Ενημερώσεως ότι γίνονται ανεκτές από την Πολιτεία διάφορες δημόσιες συναθροίσεις και διαδηλώσεις. Και αναρωτηθήκαμε: Μόνο οι πιστοί δεν έχουν δικαίωμα να βγουν στους δρόμους και να λιτανεύσουν τις θαυματουργές εικόνες και τα ιερά λείψανα των Αγίων μας, λαμβάνοντας βέβαια όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα;
Εσείς μπορείτε να βοηθήσετε τους άρχοντες να καταλάβουν ότι ο λαός μας δεν μπορεί να ζήσει χωρίς την πίστη στο Θεό και τη λατρεία Του, δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς την Εκκλησία, εν πάση δε περιπτώσει, και εμείς οι πιστοί, ως πολίτες, έχουμε δικαιώματα!
Επιτρέψτε μας να ενώσουμε τη φωνή μας μαζί σας: Θέλουμε ανοικτούς τους Ναούς μας σε όλη την περίοδο της πανδημίας, και ασφαλώς να κάνουμε Χριστούγεννα στις εκκλησιές μας! Και όλοι μαζί, επίσκοποι, ιερείς και λαός του Θεού, με πίστη και μετάνοια να πέσουμε στα γόνατα, να υψώσουμε τα χέρια μας και να ζητήσουμε την επέμβαση του Θεού. Να ανοίξει ο ουρανός και να σώσει τη γη. Τώρα είναι η ώρα του Θεού!

Με βαθύτατο σεβασμό
Τα κάτωθι Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία και φορείς:

Αδελφότης Ορθοδόξου Ιεραποστολής «Ο ΑΓΙΟΣ ΡΑΦΑΗΛ»
Ελληνορθόδοξος Σύνδεσμος «Οι Παναγιόφιλοι»
Ενωμένη Ρωμηοσύνη (Ε.ΡΩ. – με 55 παραρτήματα)
Ένωση Επιστημόνων Γυναικών
Εστία Πατερικών Μελετών
Ηθικοθρησκευτικός Σύλλογος Λαμίας «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΛΟΥΚΑΣ»
Ιεραποστολικός Σύνδεσμος «ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ»
Κίνηση Αλληλεγγύης Πολιτών Αλεξανδρουπόλεως
Μακεδονικό Παρατηρητήριο
Ορθόδοξος Ιεραποστολικός Σύλλογος «Άγιος Δαμιανός Οσιονεομάρτυς»
Ορθόδοξος Ιεραποστολικός Σύλλογος «ΠΟΡΕΙΑ ΑΓΑΠΗΣ»
Ορθόδοξος Ιεραποστολικός Σύλλογος Ιωαννίνων «Απόστολος Παύλος»
Ορθόδοξος Χριστιανική Αδελφότης «ΟΣΙΑ ΞΕΝΗ»
Ορθόδοξος Χριστιανική Αδελφότης «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΛΠΙΣ»
Ορθόδοξος Χριστιανική Αδελφότης «ΑΓΑΠΗ ΧΡΙΣΤΟΥ»
Ορθόδοξος Χριστιανική Αδελφότης «ΑΓΙΑ ΦΟΙΒΗ»
Ορθόδοξος Χριστιανική Αδελφότης Αδελφότης «ΑΠΟΛΥΤΡΩΣΙΣ»
Παγκόσμια Ακαδημία της Ρωμιοσύνης: Ιερός Σύνδεσμος (Π.Α.Τ.Ρ.Ι.Σ.)
Πανελλήνια Ένωση Γονέων «Η Χριστιανική Αγωγή» (Γ.Ε.Χ.Α. – με 57 τμήματα ανά την Ελλάδα)
Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (Π.Ε.Θ.)
Πανελλήνια Ένωση Φίλων των Πολυτέκνων (Π.Ε.ΦΙ.Π.)
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βορειοηπειρωτικού Αγώνα (ΠΑ.ΣΥ.Β.Α.)
ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ
Πρωτοβουλία Γονέων Βορείου Ελλάδος
Πρωτοβουλία Πολιτών για την πνευματική Ελευθερία
Σύλλογος «Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ»
Σύλλογος «Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»
Σύλλογος Ορθοδόξου Εξωτερικής Ιεραποστολής «Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΡΝΑΒΑΣ»
Σύλλογος Ορθόδοξου Ιεραποστολικής Δράσεως «Ο ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ» (με 21 παραρτήματα)
Σύλλογος Πολυτέκνων Λαρίσης και Περιχώρων
Σύλλογος Πολύτεκνων Νόμου Θεσσαλονίκης «ΑΓΙΟΙ ΠΑΝΤΕΣ»
Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Σύλλογος Πολυτέκνων Φθιώτιδος
Σύλλογος Φίλων Αγίου Όρους «Κοσμάς ο Αιτωλός», Αγρινίου
Σύλλογος Φίλων Αγίου Όρους Λαμίας
Σύλλογος Φίλων Βυζαντινής Μουσικής Κομοτηνής
Σύλλογος Φίλων Ι.Μ. Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου «Αγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς»
Συντονιστική Φοιτητική Ένωση Βορειοηπειρωτικού Αγώνα (Σ.Φ.Ε.Β.Α.)
Φιλανθρωπικό Σωματείο (Λάρισας) «ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ»
Φιλανθρωπικό Σωματείο Μέριμνα Πτωχών
Χριστιανική Ένωση Αγρινίου (Χ.Ε.Α.)
Χριστιανική Ένωση Γονέων Θεσσαλονίκης
Χριστιανική Ένωση Ορεστιάδας
Χριστιανική Εστία Καβάλας «Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»
Χριστιανική Εστία Λάρισας «Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»
Χριστιανική Εστία Πατρών
Χριστιανικός Σύλλογος «ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ» (Κομοτηνής)

Αναγνώστες